Owiń się komputerem
14 sierpnia 2008, 10:42Naukowcy z Uniwersytetu Tokijskiego dodali węglowe nanorurki do polimeru i uzyskali w ten sposób elastyczny, przewodzący obwód elektroniczny. Nowy materiał może zostać wykorzystany do produkcji wyświetlaczy, urządzeń wykonawczych czy prostych komputerów, które będzie można owinąć np. wokół mebli, stwierdza profesor Takao Someya.
![Komórki macierzyste z zarodków myszy© National Science Foundation](/media/lib/18/1195724596_148690-37b9c724a1640d13a188c721231ac5e2.jpeg)
Szansa dla komórek macierzystych
8 lutego 2009, 19:17Naukowcy z Uniwersytetów w Bath i Leeds odkryli związek zdolny do pokonania jednej z najważniejszych przeszkód związanych z badaniem nad embrionalnymi komórkami macierzystymi - zaniku ich zdolności do przekształcania sie w dowolny typ dojrzałych komórek.
![](/media/lib/52/thunderbird-2bef49b0a8e47ddaa83819c73a251a82.jpg)
Milion Linuksów na jednym komputerze
29 lipca 2009, 16:13Specjalistom z Sandia National Laboratories udało się uruchomić ponad milion jąder Linuksa na jednym klastrze. Konfiguracja taka będzie wykorzystywana do badania botnetów oraz pozwoli symulować procesy zachodzące w Sieci.
![Mars](/media/lib/4/1174065986_793057-ef99d91887a5556a9f25ab0ff0b02f21.jpeg)
Jaka była ta woda na Marsie?
1 czerwca 2010, 16:53Że na Marsie można znaleźć wodę, wiadomo już na pewno. Jednak przy średnich temperaturach od minus 55 stopni Celsjusza do maksymalnych plus dwudziestu i niskim ciśnieniu jest ona albo zamarznięta, albo od razu paruje. W takim razie czy kiedykolwiek była tam woda w stanie ciekłym?
![Lodołamacze amerykańskiej Straży Wybrzeża© NASA](/media/lib/9/1181471582_043705-2a69240f474935ee30ef6a916fc07f82.jpeg)
Ocieplenie klimatu a arktyczny transport
30 maja 2011, 16:34Opinia publiczna sądzi, że globalne ocieplenie będzie oznaczało otwarcie Arktyki, ale to tylko część prawdy. Ułatwienia w żegludze będą szły w parze z poważnymi utrudnieniami w transporcie lądowym - mówi Laurence C. Smith, profesor z UCLA, współautor badań dotyczących wpływu globalnego ocieplenia na transport w Arktyce.
![](/media/lib/126/n-motylik-fioletowouchy-66322b2dbb3d0a3e56279d963c36ef9a.jpg)
Wyłączamy ekspresję peptydu i po agresji...
8 sierpnia 2012, 11:33Zwykle motyliki fioletowouche (Uraeginthus granatina) łączą się w pary i nie tolerują innego towarzystwa. Gdy tylko w klatce pojawi się dodatkowy dorosły osobnik, zostaje zaatakowany. Okazuje się, że ptasi gniew można okiełznać, hamując uwalnianie przez neurony przedniego podwzgórza hormonu zwanego wazoaktywnym peptydem jelitowym (ang. vasoactive intestinal peptide, VIP).
![](/media/lib/177/n-wozek-inwalidzki-6ec88d9ecba4a3db897a4a9a85464c40.jpg)
Technologia wyrywa z okowów zespołu zamknięcia
17 października 2013, 12:20Dzięki technologii pacjenci z zespołem zamknięcia (ang. Locked-In Syndrome, LIS), będącym skutkiem uszkodzenia pnia mózgu, są w stanie odzyskać pewną część niezależności - komunikować się z otoczeniem i kierować wózkiem inwalidzkim.
![](/media/lib/215/n-ultramala-bakteria-5d921fbfe00b35bcc5bac297d476e5aa.jpg)
Szczegółowe dane nt. bakterii oscylujących wokół dolnej granicy wielkości życia
2 marca 2015, 12:23Sfotografowano ultramałe bakterie, zbliżające się do dolnej granicy wielkości życia. O ich istnieniu dyskutowano już od 20 lat, ale aż do teraz nie sporządzono opisu genetyczno-mikroskopowego.
![](/media/lib/91/n-neandertalczyk-f6e0774ebaa05a107b79c841d2af4333.jpg)
Niższość kulturowa zabiła neandertalczyków?
2 lutego 2016, 14:37Neandertalczycy żyli w Europie przez setki tysięcy lat. Jednak gdy na kontynent przybył Homo sapiens wyginęli w ciągu zaledwie 5000 lat. Teraz trójka naukowców stworzyła model komputerowy, zgodnie z którym neandertalczycy wyginęli z powodu swojej niższości kulturowej.
![](/media/lib/267/n-fram-75e1a59cdda4eece27d334c4bf993277.jpg)
Nieulotne pamięci FRAM dla przemysłu motoryzacyjnego
3 lutego 2017, 06:25Fujitsu przystosowało nowy rodzaj pamięci nieulotnej FRAM (Ferroelectric Random-Access Memory) do potrzeb rynku motoryzacyjnego. Japoński koncern poinformował, że jego nowy chip MB85RS256TY pracuje w pełnym zakresie temperatur wymaganych przez przemysł motoryzacyjny (od 125 do -40 stopni Celsjusza)